Test1

Test1
Forgus 31 nr 2975.

Varför Forgus 31


Jag spenderade timmar var dag på Blocket för att hitta den perfekta familjebåten passande vår budget och bevakade alla annonser som dök upp. 
Familjen ställde följande krav:


Ståhöjd (minst 1,83) 
Riktigt kök med kyl och rinnande vatten.

Avskild vatten toalett.
Plats i båten för att spendera regniga dagar i hamn.
Massor av stuv.
Ny inombordare.
Sittbrunnstält.
Helt komplett, inget inköp av segel etc. skulle behövas närmsta åren.
Max bredd 3,20 pga. brist på hamnplatser.
Skall segla stabilt och tåla mycket vind.


Av en tillfällighet kom jag att prata med en man som hade haft en Beason 31:a och lovordade dess kryssegenskaper framförallt i hård vind på havet. Detta hade jag hört tidigare och siktet ställdes in på att hitta en fin Beason. När vi väl hade tittat på några Beason 31:or fann jag takhöjden låg och inredningen väldigt varierande pga att den den oftast såldes som halvfabrikat. Dessutom så låg de med de nya rodret och undervattenskroppen från 290 000 kr och uppåt vilket kändes för mycket. Maxi 87, Cumulus, Omega 28 mfl. båtar under 30 fot blev antingen för små eller så var dom inte estetiskt tilltalande. Linjett 32 fanns inte att få tag i under 350 vid tillfället och har rorkulten helt tokigt mitt i sittbrunnen och medför att gastarna hamnar bakom dig. Crown 31 är maffig och en drömbåt för mig sen många år men fanns inte till salu för under 450 000 kr. Forgusen hade jag spanat in tidigare och tyckte den var flott med sin låga överbyggnad, skeppsventiler och stora segelplan. Även den låg normalt minst 50 000-100 000 tkr över vår budget men kändes ändå som den enda båt för tillfället som vi var intresserade av. När vi tittade på den första i Höganäs för 298 tkr. föll vi pladask. Vilken yta uppe på däck, stor sittbrunn och luftig fin varvsbyggd inredning. Sängarna in under sittbrunnen är perfekta för våra pojkar eller gäster på besök. Nackdelen var att den hade teakdäck och det går tvärbort för mig! Båttypen kändes helt rätt och vi sökte vidare bland Forgus 31:or.
I Vallda Sandö fanns vår till salu byggd 1976. Inredningen på båtar innan -78 har toalett om styrbord när man kommer ner och köket är större än i de senare byggda. Nackdelen är att salongen skjuts fram och blir samlare och istället för L-soffa om babord och längsgående soffa stybord blir det 2 längsgående soffor. För vår del funkar denna planlösning ypperligt och vi storm trivs inuti båten. Det är tyst inuti båten när vinden viner pga. det tjocka laminatet, de små ventilerna och det djupa ombonade skrovet. Ståhöjden måste vara minst 190 då våra långa vänner utan problem rör sig fritt inuti båten. Hur är då båten att segla ? Jag trodde vi hade köpt en container och så här skrev jag på sailguide efter 160 sjömil ombord:


Transportsegling ca 160 sjömil 3 dagar: I ca 13 m/s på kattegatt gick vågorna höga. Med full stor nedvagnad och rullgenuan utrullad till lite förbi vanten forsade hon fram utan stamp och med lite avdrift. Helt nya triradial, laminat segel från Boding gav fin form och härlig fart. Vi seglade lite lågt för att hålla fart genom sjön men med god kryssvinkel, 6,5-6,8 knops fart. Lite halvvind in till Varbergs hamn gav 7,8 knop. Hon klättrar fint upp över sjöarna och faller mjukt ner i nästa våg och skjuter ut vattnet åt sidorna. Mkt torrt i sittbrunnen. Skrovet verkar mkt. stumt och vanten i lä slackade inte. Dag 2 seglade vi från 3 s/m och upplevde henne förvånandsvärt lättdriven (foldringpropeller). Dag 3 plattläns genom Öresund med vågor 8 m/s för enbart genua med topp på 6,8 knop och fint släpp i aktern. Seglar oerhört mkt. bättre än jag kunde föreställa mig en gammal dam på nästa 5 ton kunde prestera. Jätte positiv !!!




Efter detta har vi varit ute en sväng var vecka i sommar och jag njuter lika mycket varje gång. Kryssen från 4-5 s/m är härlig och spinnakerseglingen stabil men med mycket power kring 6-7 s/m.
Jag kan verkligen rekomendera båttypen och har jättesvårt att hitta något negativt med båten. Man får inte någon annan varvsbyggd segelbåt från Orust med denna volym och seglingsegenskaper för 300-350 000 kr. Monsun 31:an och Vindö 40:an har testats mot Forgusen och är båda fina båtar men har inte alls den farten som Forgusen bjuder på. Vill man kappsegla på skoj och ställa upp på något havsrace kring Sveriges kust går detta fint med Forgusen också. Vill ni ha mer info om seglingsegenskaperna så gå in på "Sassy Ladys" hemsida och läs om killarnas erfarenheter från långseglingen i sommar.