Test1

Test1
Forgus 31 nr 2975.

söndag 30 mars 2014

Ett år senare!

När jag inte fick tummarna loss att skriva under 2013 summerar jag nu samtliga fina seglingsupplevelser i ett inlägg. Som vanligt kom jag i vattnet lagom till månadsskiftet maj/juni med sänkt ambitions nivå. Botten blev aldrig så len som jag hade hoppats på och profilerna hann jag inte spackla upp! Löjligt kanske att ens lägga kraft på detta på en båt av Forgus 31:ans typ, men har man nu så fina segel som jag investerat i så kräver de också en fin underkropp för att prestera. Sommardagarna var svala till en början men bjöd på några fina dagsturer innan semestern stod för dörren den 6 juli. Planen var att flytta ned i båten med mina pojkar under semestern men den planen bröts. Istället satte vi oss i bilen och körde genom ett hett Europa ned till Franska rivieran för att hälsa på vänner under 10 dgr. De dagarna blev till 20 innan vi kom hem och semestern hade inte så många dagar kvar till långsegling. Vi kom ialla fall ut tillsammans och jag hann också med lite ensamsegling. Conny som jag besökt i Frankrike hängde också med ett dygn och lyckades pricka in en av de bästa dagarna som sommaren bjöd på. Ven ligger nära och har fyra väderstreck. Där kan jag alltid hitta lä bakom de höga och tvära väggarna som omringar ön. Det är en fantastiskt exotisk och vacker plats med ett rikt djurliv och härliga badmöjligheter. Från den ankrade båten dyker vi ned i kristallklart vatten och samlar musslor som vi senare på kvällen fräser på kajkanten. När kvällssolen lyser varm och röd vanrar jag upp över ön där fälten ligger guldgula och dofterna är makalösa! Det är en underbar plats och här finns bra restauranger och möjlighet till en god öl på småtimmarna och live musik. 2013 års investering blev en gennaker med strumpa. Detta segel är tänkt som undanvindssegel när jag är ensam med barnen men samtidigt ett lätthanterligt segel vid kappsegling med liten besättning. Gennakern drog bra och med facit i hand har jag inte saknat spinnakerns möjlighet till planare vinklar i sommar. Strumpan kräver att jag går upp på däck men gör det hela mycket mindre dramatiskt vid sättning och gippar. Rivning är såklart ännu smidigare och allt hamnar som en korv på däck.









Segelgarderoben består idag av:
- ?       Spinnaker, Riktigt bra skick
-2--?   North Stor, bra skick
-2010 Boding crosscut fullattestor dacron, Mkt fin
-2010 Max Boding crosscut rullgenua dacron, Mkt fin
-2013 Max Boding Gennaker, strumpa, blå
-2014 Max Boding Rullgenua, STS laminat, gul kevlar, svart technora tejp och taft på en sida. RACE

När det äntligen var dags för 2013 års Ven runt så stod vi där med två nya besättningsmedlemmar för i år. Micke min kompis och Nicklas flickvän från Stockholm. Vindarna var lite starkare i år och vi försökte få ringrostiga gastar att sätta slagen inför start. Som vanligt lyckades jag inte med starten i år heller och vi gick över startlinjen bland de sista av de ca 40 båtarna i familjeklassen. 
Vinden var bra och vi låg runt sex knop på båda bogarna. En Windex 92 bråkade med oss och gick lite högre och lite snabbare vilket fick oss att ta slag som vi inte ville. Till slut kom vi ur deras skitvind, fick till trimmet och drog faktiskt ifrån. Vinden vred och vi följde kusten nära Rydebäck och ned mot Ålabodarna. Vinden kom från syd och strömmarna undviks oftast genom att krypa utmed kusten. Många av de andra båtarna gick ut mot Ven och vi blev väldigt ensamma och kunde inta på något sätt bedöma vår position i fältet. Söder om Ålabodarna kunde vi efter ett slag sträcka upp mot Vens sydöstra hörn. Väl där samlades bl.a flera gamla 1/2 tonnare runt om oss. En Ballad, Windexen, Mamba 311 men även en Fenix och en HR31. Men viktigast av allt är ju som vanligt att hänga på Rickard och gänget i First 33,7 "Je Mainteindrain".  Jag inser ju 33,7 är en mycket snabbare båt i de flesta förhållanden, men väljer jag rätt väg, slår på skiften och  utnyttjar styvheten i min båt kan jag i kombination med att  Rickard gör ett misstag (Riktig skit start) hänga på honom! Döm hans förvåning när vi rundar södra ven samtidigt och vår gennaker sättning går som på räls. På insidan, nära södra kusten går vi om samtliga 1/2 tonnare och har bara Mamban som är väldigt lättdriven framför oss.
De hade valt att segla utan spinn och då sitter man fast när vinden lättar ur. Vi gick om och drog ifrån med vindens 135 graders infallsvikel. Här är lite klipp från spinnaker inseglingen mot mål: https://www.youtube.com/watch?v=9RzyvzDoq00
Vi seglade riktigt bra och jag trodde faktiskt vi skulle landa bland de 4 bästa.
En åttonde plats blev det och får väl anses godkänt med tanke på starten.




I början av september seglade jag med mina kollegor över till ven igen för kickoff. Det blåste grymt bra och med nio man ombord kryssade vi med bra fart över sundet. Båten tål att lastas och nio man var verkligen inga problem att frakta även om det var trångt i sittbrunnen och 2 man fick förvisas till rufftaket med en öl i näven. Även från denna seglats finns delar med i filmklippet ovan.
Vi bodde på ett vandrarhem på natten och åt gott. Dagen efter bjöd på lätt regn och spegelblankt Öresund. Vi fick se tumlare och säl vilket uppskattades bland alla ombord.

Valde att testa den danska varianten att låta båten ligga i under vintern. De flesta i Råå hamn tar upp sin båt och skrattade åt mig. Stormarna som drog in under hösten och vintern var inte roliga och jag sov illa de nätterna. Båten klarade sig dock helt oskadd men det var nog mer tur än skicklighet.

Annadag Jul kastade jag och Micke loss för att testa det nyinvesterade seglet i kevlar som skulle kommit under våren 2014. Vi seglade i dunjackor och skidmundering och det var en härlig upplevelse om än kort då det visade sig att dieseln var slut i tanken och jag valde segla in i hamn snabbt och säkert.
Carsten, den duktiga motor ingengören hjälpte mig under 3 timmar att lufta motorn, byta, vatten, oljor och impeller. Motorn mår som en prinsessa nu och går som en klocka enligt Carsten.

Idag var jag nere och satte segel, la i dynor och startade upp motorn igen. Det är den 1 april och båten är helt färdig för avfärd! En fantastisk känsla att veta att säsongen blir minst 2 månader längre än något annat år. På fredag seglar jag och en vän ut på havet och hoppas på lika fina vårdagar som den vi hade idag.







1 kommentar:

  1. Hej!
    Kul att läsa din blogg :-)
    Jag har lite frågor om Forgus 31, har du någon mailadress som jag skulle kunna skicka dom till?
    Ha de bra!

    SvaraRadera