Test1

Test1
Forgus 31 nr 2975.

söndag 19 augusti 2012

Jäklar va det gick!

Genom min vän Håkan fick jag möjligheten att som en av 24 st från Helsingborg få följa med 100-fotaren Hyundai under 3 timmar i Öresund. Båten var rejält stor med en bredd på hela 6,5 meter och en längd på 30,5 meter! Vi började med en lunch på kajen och sedan en genomgång i kabyssen där Hyundai fick möjlighet att marknadsföra sina bilar. Som ni ser ger den stora bredden på båten enorma ytor under däck också.
Per Loheden ger oss ordningsregler!

Det var rutinerade killar som ansvarade för seglingen och hanterade båten på 3 man vid transporter. Kl var kring kl 14 när vi stävade ut och vinden hade tilltagit. Himlen var blå och med erfarenhet från testsegling med tidigare Swedish match för 14 år sedan visste jag att det skulle kunna gå undan:-)
Vi satte storseglet som var på 260 kvm och en kryssfock på gissningsvis 120 kvm.
Jag fick kvarna och hissa segel och blodsmaken kom ganska snabbt i munnen. Det är stora dimensioner på materialen och tjocka dukar att hantera. Båten skjöt i väg fin fart direkt och betedde sig mer som en Melges 24 än som en enorm kölbåt!
Jag fick frågan om att styra på länsen ner mot Ven men anmälde mig till att ta kryssen tillbaks upp mot Helsingborg istället. Vi loggade runt 12,5 knop ner mot Ven på länsen vid detta tillfälle och höll jämn fart med ett lastfartyg på 80 meter. När vi sedan vände upp mot norr igen var det min tur att ta ratten. Min första känla var att pidestalen glappade och sviktade?! Kolfiber rattarna var oerhört lätta i handen och hela arrangemanget kändes provisoriskt på något vis. Det gjorde däremot inte balansen i båten! Med full stor och fock i ca 8 m/s stångade vi pinkryss upp mot Helsingör. Vi gjorde stadigt 11-12,5 knop och dånade förbi en Scanmar 33 i lä med rejält bättre höjd. Jag pinade henne i byarna och föll några grader i de lägre vind partierna. Båten svarade direkt på mina order och hon var oerhört direktstyrd och följsam. Styvheten var mindre än en nybyggd Maxi Yacht i den här kalibern enligt kaptenen men jag älskade balansen! Kölen stack 4,5 meter och gav härligt grepp.
När jag släppte rodret till nästa man halvvindade vi i 15+ knop som blev dagens topp notering:-)


Jag träffade nnågra bekanta ansikten ombord här med Gustav Johnson.

Lasse Böcker (mitten) och jag seglade Swedish Match för 14 år sedan.

30,5 meter båt!

6,5 meter bred ger enorma ytor i sittbrunnen!

Samtidigt rörde sig båten hela tiden och jag vinglade runt ombord efter få dagar på sjön i år.

Vi turades om att segla och alla fick möjlighet att ratta denna jätte racer.
Kolfiber ger alltid en ball touch ombord:-). Gustav seglar Express sedan 
 många år och styrde med känsla.

Det fanns massor med möjlighet att bara åka med och njuta.
Rejäla dimensioner på allt material och flitigt trim trots prestigelös segling.

Många lyckliga miner sågs ombord. 
Här kom jag med på en bild. Bide vind men det ser mer ut som om vi slörar på vattnet!

Spartanskt som det sig bör på en racer.


40 meter mast är i vägen många ggr. Tjörn runt är en tävling som inte går att fullfölja pga. de för låga broarna. Pelle P brukar dock ratta just denna båten under Tjörn Runt som promotion.

Halv vind 15 knop!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar